MUTIARA KATA

Ada banyak perkara yang Allah suruh kita lihat di bumi ini. Bukanlah sekadar melihat dengan mata kepala saja, namun lihatlah ianya dengan mata hati. Pergilah mengembara.



Friday 20 August 2010

KEMBARA TARAWIH: Malam Ke Sepuluh

Hari ini malam ke sepuluh Ramadhan. Lihatlah bertapa pantasnya masa berlalu… Ini bermakna kita telah berada penghujung ke fasa pertama bulan Ramadhan. Dimana fasa pertama ini didalamnya ada keberkatan dan rahmat. Kalau sahabat-sahabat di luar sana tu yang masih leka…ayuh…jangan terus lena….kita masih ada peluang dua fasa lagi….. rebutlah peluang ini….
Alhamdulillah….malam ini sempurna sudah kembara terawih aku bagi malam ke sepuluh Ramadhan. Masjid pilihan aku kali ini ialah Masjid Wilayah Persekutuan, Jalan Duta. Kalau biasanya dalam perjalanan pulang bertarawih, aku akan memilih siaran radio IKIM. Ia membawakan secara langsung solat tarawih dari masjid Wilayah ini. Maka pada malam ini aku sendiri merasai suasana bertarawih di masjid Wilayah.


Setiba aku di pintu masjid ini, aku lihat kereta penuh hingga ke luar, aku cuba memandu perlahan-lahan masuk ke dalam.....Alhamdulillah, ada parking kosong rupanya. Di bawah pokok yang rendang.....tak ada kereta pun di sini, walaupun kedudukannya agak strategik, depan pintu masjid anjung ”A”. Pemandangan sungguh indah. Sempat juga aku snap gambar menara masjid ni...


Ok lah dipendekkan cerita, Solat tarawih di sini sebanyak dua puluh rakaat, di imamkan oleh imam jemputan dari Mesir. Bacaanyan sungguh lunak dan merdu. Agak laju sedikit. Surah Al-Quran yang dibaca tidak lah bergitu panjang. Orang-orang tua pun boleh follow punya...




Tiada sesi ceramah atau tazkirah. Lepas tamat solat witir, ada tadarus Quran. Aku seperti biasa ler….cari moreh…..Rupanya dah ramai dok menikmati moreh.




Menu ringkas saja. Hanya Bubur pulut merah dengan Air sirap Bandung. Mak datuk....!! Punyalah manis macam madu.....!! Aku lihat peramu saji yang menyediakan moreh ni macam minah Indon aje....memang sah ler......bila mereka bersembang.... agaknya minah dari Bandung kot ! heh...heh... Patut ler air Bandungnya manis.....!!




Selesai moreh aku melangkah ke luar masjid. Nak pulang ler.....Sampai aje di kereta.....Alamak.....!!!!!! Apa dah jadi dengan kereta aku?? Bertompok-tompok putih....Waduh.....tahi burung punya ler banyak.....!! Dekat pintu right hand side pulak tu....Sedihnya aku....patut ler orang tak parking kat sini... Sorry ler kawan-kawan tak mau ah tunjuk gambarnya ....malu ler....

No comments: