salju

MUTIARA KATA

Setiap orang berfikir mahu mengubah umat manusia dan dunia, tetapi hampir tak seorang pun berfikir bagaimana untuk mengubah dirinya sendiri.





Thursday, 9 September 2010

KEMBARA TARAWIH: Malam Ke Dua Puluh Lapan, Dua Puluh Sembilan dan Tiga Puluh

Salam pertemuan buat pembaca semua. Kembara tarawih ku untuk malam ke dua puluh lapan, dua puluh sembilan dan malam ke tiga puluh ialah aku mengulangi bertarawih di Masjid Jamek Al-Amaniah, Gombak. Alham dulillah.... sempurna sudah kembara tarawih ku sepanjang bulan Ramadhan tahun ini. Banyak kisah dan pengajaran yang aku dapat sepanjang kembara tarawih ini. Lain masjid lain caranya programnya, namun matlamatnya satu.... aktiviti yang disediakan untuk mengimarahkan masjid sebagai nadi masyarakat. Ini sesuai dengan maksud firman Allah dalam surah Al-Jin seperti berikut:

“Dan sesungguhnya masjid itu adalah kepunyaan Allah. Maka janganlah kamu menyembah seseorang pun di dalamnya di samping (menyembah) Allah” ( Al-Jin:18)

Oh ya..! Bertapa pantas masa berlalu, rupanya pada hari ini merupakan hari terakhir Ramadhan pada tahun ini... Sedih ku rasa, kalau kedatangannya kita sama-sama nantikan... kini tibalah masanya untuk Ramadhan meninggalkan kita.. yalah tiap yang datang pasti kan pergi... Walau apapun aku berharap Allah memberikan rahmatnya kepada ku dan semua yang mengimarahkan Ramadhan tahun ini. Doa ku muga Allah sihatkan tubuh badan dan lanjutkan usia dan dapat bertemu Ramadhan lagi pada tahun hadapan....Amen.... Insha-Allah.



No comments: